Wat is echt doorslaggevend voor jouw klant?

Hoe krijg je een echte klik met je klant?

In de vorige blog, ‘Hoe vergroot jij jouw gunfactor (deel 1)?' met de subtitel 'Met wie ga ik in gesprek?’, ben ik ingegaan op de voorbereiding van een klantgesprek en de 3 stappen om meer te weten te komen van de persoonlijkheid van de klant. Daarmee is er antwoord gekomen op het eerste deel van de vraag: Met wat voor 'type klant' ga ik in gesprek? In deze blog neem ik je mee in de beantwoording van het tweede deel van de vraag:

Wat is voor jouw klant doorslaggevend om jou die opdracht te gunnen?

Om daar een antwoord op te kunnen geven is het nodig in te zoomen op de verschillende ‘klanttypen’. Want daaruit kan je opmaken wat voor die betreffende klant doorslaggevend is. Dat aspect wordt vaak over het hoofd gezien en toch is het essentieel om die echte klik te krijgen en jouw gunfactor te vergroten. Voorkom voortaan in jouw klantgesprekken dat je de plank misslaat en neem kennis van de volgende zes beschrijvingen die verbonden zijn aan de verschillende ‘klanttypen’.

Informeer goed en volledig

Er zijn klanten die tot in de details geïnformeerd willen zijn. Zij komen vaak zelf al met ideeën of oplossingen. Wat betekent dit voor jou als verkoper? 

  • Wees nieuwsgierig naar de analyse en oplossingen van de klant en waardeer hun bijdragen of ideeën.
  • Richt je op feiten en informeer de klant goed en volledig.
  • Vraag de klant wat hij/zij nodig heeft om tot een beslissing te komen.

 

Wees geloofwaardig en respectvol

Er zijn klanten die het belangrijk vinden dat de verkoper hem of haar, ondanks mogelijke meningsverschillen, met respect te woord staat. Wat betekent dit voor jou als verkoper? 

  • Respecteer en vertrouw de klant oprecht.
  • Waardeer de klant voor zijn/haar overtuiging.
  • Vraag de klant wat voor hem/haar belangrijk is.

 

Geef oprechte persoonlijke aandacht

Er zijn klanten die het fijn vinden als ze merken dat je als verkoper de persoonlijke relatie voorop hebt staan. Wat betekent dit voor jou als verkoper? 

  • Creëer een omgeving waarin de klant zich op zijn/haar gemak voelt.
  • Laat de klant merken dat je voor hem/haar graag de tijd neemt.
  • Toon je gevoelens aan de klant en wees meelevend.

 

Geef tijd en ruimte

Er zijn klanten die een sterke verbeeldingskracht hebben en tijd en ruimte nodig hebben om dingen op zich in te laten werken. Wat betekent dit voor jou als verkoper? 

  • Doe een beroep op de verbeeldingskracht van de klant.
  • Geef de klant korte en heldere instructies.
  • Gun de klant tijd en ruimte om zich terug te trekken, te reflecteren en mogelijk nieuwe ideeën te bedenken.

 

Wees proactief en direct

Er zijn klanten die graag zien dat de verkoper initiatief toont, duidelijk is en vlot tot handelen overgaat. Wat betekent dat voor jou als verkoper? 

  • Praat niet over koetjes en kalfjes, maar kom direct ter zake met de klant.
  • Wees naar de klant proactief, direct en duidelijk.
  • Daag de klant uit door iets bijzonders aan hem/haar voor te stellen.

 

Wees spontaan en creatief

Er zijn klanten die graag zien dat de verkoper losjes en creatief overkomt. Wat betekent dat voor jou als verkoper?

  • Sta open voor spontane reacties van de klant.
  • Geef de klant ruimte voor fantasie en nieuwe ideeën.
  • Gebruik humor en houd het contact met de klant luchtig en speels.

 

Wil jij ook jouw gunfactor vergroten?

Gunnen is willen dat iemand iets krijgt. Hoe mooi is het als jouw potentiële klant aangeeft dat hij of zij met jou zaken wil doen omdat ze een klik met jou hebben. En die klik kwam er omdat jij weet hoe je succesvol contact kan maken en wat nodig is om te overtuigen. Zo vergroot jij jouw gunfactor!

Wil jij dit ook of heb jij een verkoopteam dat je dit zo graag zou gunnen voor hun persoonlijke ontwikkeling? Neem dan contact op of geef je op voor een salestraining en je komt meer te weten over de verschillende persoonlijkheidstypen en hoe je succesvoller kan worden in jouw business.

Wil je meer weten of een afspraak maken?

0646852400