Natuurlijk wil je als leerkracht een goede band hebben met je leerlingen. Ook heb je vaak overleg met je collega’s en heb je van tijd tot tijd gesprekken met ouders. Bij al die contactmomenten wil je uiteraard dat je je gehoord en begrepen voelt. Helaas is dat niet altijd zo. Dan merk je dat je niet op één lijn zit en dat er geen verbinding is. Maar hoe kan je dit doorbreken om in de toekomst wel met iedereen prettig contact te hebben?
Op het moment dat je ervaart dat er geen verbinding is vraag je bij jezelf af hoe dat komt. Ben ik niet duidelijk geweest of heb ik iets verkeerds gezegd, ben ik te direct geweest en heb ik daardoor afstand gecreëerd?
Het antwoord op de vraag is dat alle mensen uniek zijn en verschillend zijn in hun denken en in hun wijze van communiceren. De één denkt en communiceert bij voorkeur op een rationele manier, de ander denkt en spreekt vooral vanuit zijn of haar gevoel, weer iemand anders vanuit zijn of haar meningen. Ook zijn er die vanuit actie denken en spreken en weer anderen zijn vooral reflectief van aard.
Met de kennis van het Process Communication Model krijg je inzicht in de diverse persoonlijkheidstypen, hoe hun gedragsvoorkeuren zijn en hoe je met iedereen goed in verbinding kan komen. Je krijgt praktische handvatten aangereikt hoe je effectiever kan worden in het communiceren met je leerlingen, met hun ouders of verzorgenden, met je collega’s of met je leidinggevende. Kortom met iedereen, ook in je privé-omgeving. Door het reduceren van de kans op miscommunicatie ga je ook minder negatieve stress ervaren en wordt je productiever. Je houdt meer energie over, je blijft meer gemotiveerd. En omdat je ook je leerlingen beter weet te bereiken en te motiveren werk je ook aan verbetering van hun leerprestaties.
Meld je aan voor het volgen van de basisvaardigheidstraining PCM®.