Wat doe jij als je iemand ziet of spreekt die zwaar gestresst is?

Je hebt vast wel eens of meer dan eens iemand in jouw omgeving meegemaakt die zich behoorlijk gestresst gedroeg. Wat ging er door je heen? Misschien dacht je: "Laat maar, ik kan er toch niets aan veranderen." Of dacht je: "Ik heb al eerder geprobeerd te helpen, maar het had geen effect. Dus wat ik ook doe, ik ben waarschijnlijk niet de juiste persoon om te helpen." Maar heb je jezelf ooit afgevraagd of je wel de juiste aanpak gebruikte? Niet alles wat we doen is effectief. Daarom is het belangrijk om te weten wat de meest kansrijke benadering is om iemand echt te helpen.

Eén ding is zeker: als we niets doen is de kans groot dat de situatie verslechtert, en dat iemand uiteindelijk in een burn-out, bore-out, wanhoop of depressie belandt. Dat gun je toch niemand.

Maar wat is dan de meest effectieve aanpak? Om daar antwoord op te kunnen geven, is het eerst belangrijk om het type stressgedrag te herkennen en te begrijpen waardoor het wordt veroorzaakt. Pas dan kun je een strategie bepalen die de grootste kans van slagen heeft om die persoon weer op het goede spoor te krijgen.

 

Wat voor zwaar stressgedrag signaleerde je?

Er zijn verschillende soorten stressgedragingen. Ik zal enkele voorbeelden noemen. Misschien merk je dat iemand extreem kritisch is, waarbij niets lijkt te deugen en hij of zij zich constant ergert en gefrustreerd raakt over allerlei (rand)zaken. Het kan ook zijn dat je iemand ziet die zijn of haar mening op een drammerige wijze aan anderen probeert op te dringen. Of je merkt op dat iemand constant ruzies uitlokt, de regels en afspraken negeert en totaal geen rekening houdt met anderen. Misschien zie je iemand die erg met zichzelf worstelt, onzeker is en geen idee meer heeft hoe het verder moet. Of het kan zijn dat iemand plotseling afwezig is omdat hij of zij het niet meer ziet zitten om een of meer taken te volbrengen. Een ander voorbeeld is wanneer iemand voortdurend de schuld op anderen afschuift door te klagen, om zo te benadrukken dat het niet aan hem of haar lag als er iets misging, en zo zijn of haar verantwoordelijkheid ontwijkt.

Wat je ook tegenkomt, mijn advies is om in dergelijke situaties alles te doen om te voorkomen dat de situatie verslechtert! Maar hoe? Wat is dan de meest effectieve aanpak?

Serie van zes blogs

In een serie van zes blogs zal ik ingaan op veelvoorkomende distressgedragingen, waaraan je die herkent en waar het vandaan komt, aangevuld met tips hoe je daar het beste op kan reageren en wat je kan doen als je dergelijk gedrag bij jezelf waarneemt.

De zes blogs zijn:

 

 

Waar is het op gebaseerd?

Het Process Communication Model®(PCM) is een effectief instrument dat antwoorden geeft op diverse vragen met betrekking tot effectieve communicatie en het voorkomen van miscommunicatie en stress. In een reeks van zes blogs wordt ingezoomd op hoe te communiceren in verschillende situaties van hevige distress.

 

Is jouw interesse ook al gewekt?

PCM is een verbazingwekkend effectieve tool om het gedrag van jezelf en anderen beter te begrijpen en tegelijk geeft het ook handvatten om daar op in te spelen en te anticiperen. Wil je meer weten over de werking van PCM en het gemak dat je ervan hebt in je leven, zowel zakelijk als privé? Geef je dan op voor een training.

Inspired by Next Element

Wil je meer weten of een afspraak maken?

0646852400