Er zijn mensen die makkelijk de toevlucht nemen tot zeuren en klagen. Vanuit de distress waarin ze verkeren hebben ze overal excuses voor en geven ze alles en iedereen de schuld van wat er is gebeurd. Ze weten zichzelf op magische wijze vanuit een gevoel van onberispelijkheid van alle verantwoordelijkheid te ontslaan voor hun gedrag. Als dingen niet gaan zoals ze willen of waar anderen hen verantwoordelijk voor houden, halen ze wraakzuchtig uit alsof het niet hun schuld is dat ze in de problemen zijn gekomen.
Wat deze mensen eigenlijk nodig hebben is positief contact met levendige en vrolijke uitwisselingen, veel humor en beweging. Wanneer ze dat niet op een positieve wijze ontvangen, zal het toch worden geprobeerd om het op een negatieve wijze alsnog te krijgen. Dit bijvoorbeeld door te zeuren en te beschuldigen om maar niet naar hun eigen verantwoordelijkheid te hoeven te kijken. Van nature zijn ze spontaan, creatief en speels en hebben ze een hekel aan het emotionele ongemak dat gepaard gaat met het nemen van verantwoordelijkheid. Dit heeft tot gevolg dat anderen meer controle op hen willen uitoefenen waardoor ze zich aan banden gelegd voelen. Pas als ze het nemen van verantwoordelijkheid gaan onderkennen voor zichzelf, voor eigen gevoelens, gedrag en acties, kan het ten goede keren.
Het is ook nuttig om te weten dat het beschuldigers eigenlijk niets kan schelen of ze lijden, zolang anderen maar lijden. Dreigementen en straffen zijn dan ook niet zo effectief, want als de beschuldiger er niet mee zit, dan is het vaak de bestraffer die er het meeste onder lijdt.
De sleutel is dat je er op moet inspelen door die persoon uit te nodigen om uit distress te geraken. Ik geef hiervoor een aantal communicatietips:
De sleutel is dat je beseft en accepteert dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gedrag.
In een serie van zes blogs over veelvoorkomende negatieve stressgedragingen zal ik ingaan hoe je daarop het beste kan inspelen. Lees ze allemaal om te ontdekken waarom mensen doen zoals ze doen, en hoe je een positief verschil kan maken.
De andere blogs zijn:
Hoe te communiceren met hen die erg kritisch en over-controlerend zijn
Hoe te communiceren met hen die opdringend zijn met hun mening
Hoe te communiceren met hen die afleidend en manipulerend zijn
Hoe te communiceren met hen die zich terugtrekken en zichzelf isoleren
Hoe te communiceren met hen die hevig twijfelend zijn aan zichzelf
Het Process Communication Model®(PCM) is een krachtig instrument dat antwoord geeft op verschillende vragen die gaan over effectief communiceren en het ontstaan van miscommunicatie en distress. Zo ook in deze en de andere blogs die onderdeel uitmaken van de serie. Het is een verbazingwekkend effectieve tool om het gedrag van jezelf en anderen beter te begrijpen en tegelijk geeft het ook handvatten om daar op in te spelen en te anticiperen.
Wil je meer weten over de werking van PCM en het gemak dat je ervan hebt in je leven, zowel zakelijk als privé? Geef je dan op voor een training en leer effectief te communiceren en vooral ook verstandig te reageren bij het waarnemen van distress.