Veel bedrijven en organisaties besteden heel veel energie, tijd en kosten aan het werven van personeel. In een tijd waarin vacatures talrijk zijn, is het meer dan ooit belangrijk dat een werkgever zich zo aantrekkelijk mogelijk presenteert. Bovendien zijn bekwame vakmensen schaars. Bovendien zijn bekwame vakmensen schaars. Het vinden van de juiste mensen lijkt soms een onmogelijke taak.
Terwijl je je inspant om nieuw personeel aan te trekken, loop je het risico te weinig tijd en aandacht te besteden aan je bestaande team. Het kan gebeuren dat zij elders hun werkgeluk gaan zoeken, omdat ze zich niet voldoende gehoord, gezien en begrepen voelen. Wat leidt tot het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Hoeveel aandacht geef jij aan je medewerkers en hoe effectief doe jij dat? Als werkgever of leidinggevende is het van essentieel belang om de volgende twee aspecten te overwegen bij het beantwoorden van deze vragen:
Hoe houd je je medewerkers vast? Vooral door hen te binden én te boeien. Door dat met I-M-P-A-C-T te doen zorg je er voor dat jouw medewerkers gemotiveerd, tevreden en betrokken blijven!
I: Informeer
Informeer je medewerkers over wat er speelt in jouw organisatie. Dit vergroot de betrokkenheid en de kans dat jouw medewerkers mét jou willen blijven werken aan het gezamenlijk doel van de organisatie.
M: Motiveer
Motiveer en stimuleer je medewerkers in hun werk en groei. Besef daarbij dat niet elke medewerker op dezelfde manier gemotiveerd wordt. Zo zal de ene medewerker zichzelf opladen als hij of zij genoeg aandacht krijgt terwijl een ander vooral behoefte heeft aan waardering voor de geleverde prestaties en weer een ander wordt door het krijgen van uitdagingen gemotiveerd. Weet jij elk van je medewerkers effectief te motiveren?
P: Persoonlijke ontwikkeling
Biedt je medewerkers voldoende mogelijkheden en ruimte om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen via training, opleiding, coaching of iets anders? Denk daarin proactief mee en biedt hen perspectief.
A: Ambitie
Ga regelmatig in gesprek met elke medewerker over hun ambities en hoe ze hun dromen kunnen realiseren. Onthoud dat informele gesprekken bij de koffieautomaat of tijdens de lunch ook waardevolle bijdragen kunnen leveren.
C: Commitment
Wil je betrokkenheid en toewijding, ofwel commitment, van je medewerkers? Betrek hen bij zaken zoals het ontwikkelen van nieuwe ideeën of het doen van bezuinigingsvoorstellen. Laat hen meedenken en draag verantwoordelijkheid. Sta ook open als het gaat om flexibel te kunnen werken. Flexibel in zowel werktijden als ook in het geven van de mogelijkheid om deels thuis te werken dragen daar ook aan bij.
T: Teambuilding
Vergroot de saamhorigheid en verbeter de samenwerking om te bouwen aan sterke teams, die elkaar echt horen en begrijpen. Met meer begrip voor de onderlinge verschillen in mensen bereik je zoveel meer.
Het succesvol binden en boeien van je medewerkers begint met het maken van echt contact. Het instrument dat je daarbij handvatten geeft om dat succesvol te doen is het Process Communication Model® (PCM). Deze tool helpt je om A-C-T-I-E-F verbindend te communiceren en te motiveren!
A: Analyseren door observeren
Het proces van verbinding begint altijd met observeren en analyseren van medewerkers. Hiermee breng je de persoonlijkheid van elke medewerker in kaart en ontdek je welke communicatiestijl het meest effectief is om hen te benaderen.
C: Contact maken
Het creëren van echt contact met elke medewerker vereist een persoonlijke benadering, waarvoor een hoge mate van flexibiliteit nodig is om verschillende communicatiestijlen effectief in te zetten.
T: Taal kiezen
Door de (voorkeurs)taal van jouw medewerkers te spreken voelen zij zich echt gehoord en begrepen. Daarmee leg je de basis voor sterke relaties met al je medewerkers.
I: Inspanning
De inspanning is dus om je flexibel aan te kunnen passen aan elke medewerker afzonderlijk om gegarandeerd met elk van hen tot positieve en verbonden interacties te komen.
E: Energieniveau
En voor al die inspanningen vanaf het observeren tot het adaptief kunnen communiceren, hoe klein die ook soms kunnen zijn, heb je altijd voldoende energie nodig. Daarom is het belangrijk om je energieniveau op peil te houden, zodat je dit consistent kunt blijven doen. Voor jou medewerkers vraagt dat tegelijkertijd minimale inspanning om met jou in verbinding te komen.
F: Fitte organisatie
Door deze benadering voelen medewerkers zich meer verbonden met jou en jouw organisatie. Zo ontstaat er een fitte en vitale organisatie met als prachtig voordeel dat je als werkgever minder tijd en energie hoeft te investeren in het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Met PCM beschik je over een krachtig instrument om zowel jezelf als je medewerkers beter te begrijpen. Het stelt je in staat om effectief contact te maken en te behouden, hen te motiveren en nog veel meer. Als werkgever is het essentieel om echte relaties en verbindingen op te bouwen om succesvol te zijn. Haal ook het maximale uit PCM om op een effectieve wijze de uitgang van jouw organisatie of instelling gesloten te houden!
Wil je leren hoe jij jouw medewerkers dagelijks kunt boeien en binden? Schrijf je dan in voor een training en ontdek hoe je ACTIEF jouw IMPACT kunt vergroten.