Veel ondernemingen en instellingen besteden heel veel energie, tijd en kosten om personeel te werven. In een tijd van ongelofelijk veel vacatures doe je er alles aan om je als werkgever te onderscheiden en zo aantrekkelijk mogelijk voor de dag te komen. En daar komt nog bij dat echte vakmensen schaars zijn. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave om de juiste mensen te vinden.
Door al die inspanningen om personeel te werven loop je een behoorlijk groot risico dat je onvoldoende tijd en aandacht hebt voor je huidige medewerkers. Het kan dan zomaar gebeuren dat ze hun werkgeluk ergens anders gaan zoeken omdat ze zich niet voldoende gezien, gehoord en begrepen voelen. Het gevolg is dat je het tegenovergestelde bereikt waardoor het probleem alleen maar groter wordt. Hoeveel aandacht geef jij aan je medewerkers met IMPACT en hoe doe je dat dan effectief? Door het ACTIEF te doen.
Hoe houd je je medewerkers vast? Vooral door hen te binden én te boeien. Door met I-M-P-A-C-T te focussen op je medewerkers zorg je er voor dat ze gemotiveerd, tevreden en betrokken blijven!
I: Informeer
Informeer je medewerkers over wat er speelt in jouw organisatie. Dit vergroot de betrokkenheid en de kans dat jouw medewerkers mét jou willen blijven werken aan het gezamenlijk doel van de organisatie.
M: Motiveer
Motiveer en stimuleer je medewerkers in hun werk en groei en bedenk daarbij dat dat niet voor elke medewerker hetzelfde is. Zo zal de ene medewerker zichzelf opladen als hij of zij genoeg aandacht krijgt terwijl een ander vooral behoefte heeft aan waardering voor de geleverde prestaties en weer een ander wordt door het krijgen van uitdagingen gemotiveerd. Weet jij elk van je medewerkers effectief te motiveren? Doe het authentiek, niet vanuit iets wat je geleerd of gelezen hebt. Medewerkers voelen het direct of je het echt oprecht meent.
P: Persoonlijke ontwikkeling
Is er in jouw organisatie ruimte voor je medewerkers om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen via training, opleiding, coaching of iets anders? Denk daarin proactief mee met jouw medewerkers en biedt hen perspectief.
A: Ambitie
Om iedere medewerker perspectief te kunnen bieden dien je regelmatig met hen in gesprek te gaan over hun ambities om hun dromen waar te kunnen maken. Besef dat naast het houden van een officieel gesprek vooral de gesprekken tussendoor, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat of lunch, een waardevolle bijdrage leveren! Sta ook open als het gaat om flexibel te kunnen werken. Flexibel in zowel werktijden als ook in het geven van de mogelijkheid om deels thuis te werken.
C: Commitment
Wil je betrokkenheid en toewijding, ofwel commitment, van je medewerkers? Zorg er dan voor dat je je teamleden betrekt en mee laat denken bij zaken die er spelen, bijvoorbeeld bij het uitwerken van nieuwe ideeën of het maken van bezuinigingsvoorstellen. Maar ook door jouw betrokkenheid te tonen bij het wel en wee van jouw medewerkers. Neem je medewerkers serieus. Luister naar ze en doe wat met hun wensen en ideeën. Kom met een antwoord op hun vragen of met acties op hun behoeften en doe dat niet pas als je merkt dat ze weg dreigen te gaan.
T: Teambuilding
Vergroot de saamhorigheid en verbeter de samenwerking om te bouwen aan sterke teams, die elkaar echt horen en begrijpen. Door meer begrip voor de verschillen in mensen bereik je zoveel meer.
De sleutel voor het binden en boeien van je medewerkers begint met het maken van verbinding. Om dat succesvol te doen is het Process Communication Model® (PCM) bij uitstek de tool die je concrete handvatten geeft en wel door het A-C-T-I-E-F te doen!
A: Analyseren door observeren
Het verbindingsproces begint altijd met observeren en analyseren van je medewerkers. Zo breng je van elke medewerker zijn of haar persoonlijkheid in kaart en ontdek je welke communicatieve voorkeur hij of zij heeft om hen het beste te kunnen benaderen.
C: Contact maken
Een gepersonaliseerde benadering om echt contact te maken met elke medewerker vereist een hoge mate van flexibiliteit om de verschillende communicatiestijlen die er zijn op een effectieve wijze gericht te kunnen inzetten.
T: Taal kiezen
Door de (voorkeurs)taal van jouw medewerkers te gebruiken voelen zij zich maximaal gehoord en begrepen. Daarmee leg je de basis voor een sterke relatie met al je medewerkers.
I: Inspanning
De inspanning is om met al jouw medewerkers tot positieve en verbonden interacties te komen.
E: Energieniveau
En voor al die inspanningen, hoe klein die ook zijn, vanaf het observeren tot het adaptief kunnen communiceren, heb je wel voldoende energie nodig. Daarom is het erg belangrijk om je energieniveau op peil te houden, zodat je dit vaak kunt blijven doen. Tegelijkertijd vraagt het een minimale inspanning van je medewerkers om met jou in verbinding te komen en te blijven.
F: Fitte organisatie
Met deze kennis ontstaat er een fitte organisatie waarmee medewerkers zich verbonden voelen met als bijzonder mooi effect dat je als werkgever voortaan ook minder tijd en energie hoeft te steken in het werven van nieuwe medewerkers.
Met PCM heb je een ontzettend mooie tool in handen om jezelf en je medewerkers beter te begrijpen en wat het betekent om met elk van hen in contact te komen en te blijven, hen te motiveren en nog veel meer. Wil je als werkgever succesvol zijn dan draait het altijd om het maken van echte relaties en verbindingen. Haal ook het maximale uit PCM om op een effectieve wijze de uitgang van jouw organisatie of instelling gesloten te houden!
Wil je meer weten hoe jij jouw medewerkers dagelijks kunt boeien en binden? Geef je dan op voor een training en ontdek hoe jij jouw dagelijkse impact kunt vergroten.