Steek tijd en energie in jezelf en je mensen

In een ontmoeting met een leidinggevende van een middelgrote onderneming kwam in het gesprek het onderwerp ter sprake wat te doen om talenten te werven en vooral te behouden. Dat is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Medewerkers verwachten veel persoonlijke aandacht en flexibiliteit van hun werkgever en daarbij ook dat er voldoende uitdagingen worden geboden om hun verwachtingen waar te kunnen maken. 

Een vraag die vandaag de dag in nagenoeg alle organisaties de hoogste aandacht heeft is: 'Hoe houd je je mensen betrokken en gemotiveerd?'

Wat vroeger werkte, werkt nu niet meer!

De tijd dat leiders konden terugvallen op ‘Je moet dankbaar zijn dat je hier mag werken’ of ‘Hoor je niets dan is het goed, anders krijg je het direct te horen' is voorbij.  Zo werkt het nu niet meer.

In mijn gesprek met die leidinggevende werd wel aangegeven dat de nieuwe generatie er wel voor gaat. Ze zijn positief en productief als je hen wat moois te bieden hebt.

Uit diverse verhalen en onderzoeken blijkt dat er op zich positieve veranderingen zijn waar te nemen in de verhouding tussen werkgever (leidinggevende) en werknemer. In de onderstaande tabel een overzicht van een aantal kenmerkende veranderingen tussen vroeger en nu. Waar lag toen de focus en waar draait het tegenwoordig steeds meer om.

 

Focus van de medewerker of leidinggevende/organisatie

Vroeger

 

Nu

 

Bij een vacature gaat de aandacht vooral uit naar de baan

Sollicitant moet zich verkopen

Bij een vacature gaat de aandacht vooral uit naar de organisatie (employer branding)

Organisatie moet zich verkopen

Focus op primaire en in mindere mate de secundaire arbeidsvoorwaarden Focus op primaire en in meerdere mate de secundaire arbeidsvoorwaarden
Vooral fulltime jobs Vooral parttime jobs met een hoge mate van flexibiliteit (bijv. thuis werken)
Primair over werk Goede balans privé en werk
Leidinggevende instrueert Leidinggevende coacht
Medewerkersproductiviteit en -tevredenheid Medewerkersontwikkeling en -uitstraling
Focus op versterken en verbeteren van zwaktes Focus op verbeteren en benutten van sterkten 
 

 

Compassievolle leiderschapsgedragingen

Wat zijn de belangrijkste leiderschapsgedragingen die appelleren aan wat de nieuwe generatie wil en nodig heeft om hen aan te trekken en te behouden?

 

>          Verbinding maken met doelen en verwachtingen

Medewerkers willen weten dat hun werk een doel heeft. Waar staat en gaat de organisatie voor? Als leidinggevende zijn hier de zaken die je dan moet doen.

  • Ken en verwoord de missie, visie en kernwaarden van de organisatie.
  • Leg verbanden tussen het doel van de organisatie en de dagelijkse activiteiten van elke medewerker.
  • Vraag uw medewerker wat voor hem of haar belangrijk is en help hen om daar een invulling aan te geven.

 

>             Focus op sterke punten

Medewerkers willen focussen op hun sterke punten. Als leidinggevende zijn hier de zaken die je dan moet doen.

  • Vraag medewerkers waar ze goed in zijn, waar ze energie van krijgen.
  • Zoek naar mogelijkheden om die sterke kwaliteiten in hun werk te kunnen benutten.
  • Nodig medewerkers uit om daarin mee te denken om een waardevolle bijdrage te leveren aan de organisatie.

 

>             Wees een coach

Medewerkers willen geen baas, maar een coach die om hen geeft en wilt dat ze succesvol zijn. Weet jij wat voor elk van je medewerkers belangrijk is om hen te helpen en te groeien? Als leidinggevende zijn hier de zaken die je kunt doen.

  • Scheid de persoon van het gedrag. We zijn immers allemaal verschillend. Voer openhartige gesprekken over gedrag, maar ondermijn nooit de waardigheid van de mens.
  • Bevestig hun ervaringen, gevoelens, meningen en motieven zonder te oordelen.
  • Wees oprecht nieuwsgierig in je medewerkers en weet wat voor hen belangrijk is.
  • Biedt jezelf aan als sparringpartner om onderwerpen en problemen te bespreken. Met het stellen van goede vragen zet je je medewerkers aan het denken en bereik je de beste leerresultaten.
  • Stel waar nodig grenzen, alleen niet op een bedreigende manier.

 

>             Geef regelmatig nuttige feedback

Jaarlijkse functioneringsgesprekken behoren tot het verleden. Geef medewerkers geregeld goede feedback. Weet jij hoe je dat  effectief het beste kan doen? Als leidinggevende kun je het volgende doen.

  • Communiceer regelmatig met je medewerkers wat je ziet en laat hen daarop reflecteren.
  • Neem regelmatig contact op en vraag hen hoe het met hun gaat, niet alleen over wat ze gedaan hebben, gaan doen en hoe ver het ermee staat.
  • Houd nooit informatie achter voor medewerkers die hen zouden kunnen helpen effectiever te zijn. Dat schaadt het vertrouwen.

 

>             Investeer in groei een ontwikkeling

Medewerkers willen niet alleen datgene doen waar ze goed in zijn. Ze willen zichzelf ook ontwikkelen. Weet jij al je medewerkers uit te dagen, zodat zij zichzelf blijvend willen ontwikkelen? Als leidinggevende kun je dan het volgende doen.

  • Vraag je medewerkers om nieuwe dingen te leren en stimuleer hen daarin. Geef hen voldoende kansen om zich te kunnen ontwikkelen.
  • Stimuleer hen door het nemen van initiatieven en gezonde risico’s.
  • Creëer een veilige werkomgeving waar het maken van fouten mag. Deze dragen bij aan hun leer- en ontwikkelingsproces.

 

Eén ding gemeen

Al deze leiderschapsgedragingen hebben één ding gemeen; ze belichamen compassievol coachend leidinggeven dat de waarde, bekwaamheid en verantwoordelijkheid van werknemers bevordert. Compassievol leiderschap versterkt de band tussen medewerker en organisatie en is de sleutel voor het aantrekken en behouden van medewerkers.

 

Ontcijfer de code van de sleutel

Met PCM heb je een prachtig hulpmiddel dat je handvatten geeft om compassievol en coachend leiding te kunnen geven. Om te zorgen dat je bijvoorbeeld met al je medewerkers in verbinding bent en blijft en dat je ontdekt hoe je elk van je medewerkers gericht kan motiveren en in welke werkomgeving ze het beste tot hun recht komen. 

Wil je meer weten over de werking van PCM en het gemak dat je ervan hebt in je leven, zowel zakelijk als privé? Neem dan contact op of geef je op voor een training. Ontdek ook de kracht van PCM.

Wil je meer weten of een afspraak maken?

0646852400