In een ontmoeting met een leidinggevende van een middelgrote onderneming kwam in het gesprek het onderwerp ter sprake wat te doen om talenten te werven en vooral te behouden. Dat is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Medewerkers verwachten veel persoonlijke aandacht en flexibiliteit van hun werkgever en daarbij ook dat er voldoende uitdagingen worden geboden om hun verwachtingen waar te kunnen maken.
Een vraag die vandaag de dag in nagenoeg alle organisaties de hoogste aandacht heeft is: 'Hoe houd je je mensen betrokken en gemotiveerd?'
De tijd dat leiders konden terugvallen op ‘Je moet dankbaar zijn dat je hier mag werken’ of ‘Hoor je niets dan is het goed, anders krijg je het direct te horen' is voorbij. Zo werkt het nu niet meer.
In mijn gesprek met die leidinggevende werd wel aangegeven dat de nieuwe generatie er wel voor gaat. Ze zijn positief en productief als je hen wat moois te bieden hebt.
Uit diverse verhalen en onderzoeken blijkt dat er op zich positieve veranderingen zijn waar te nemen in de verhouding tussen werkgever (leidinggevende) en werknemer. In de onderstaande tabel een overzicht van een aantal kenmerkende veranderingen tussen vroeger en nu. Waar lag toen de focus en waar draait het tegenwoordig steeds meer om.
|
||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wat zijn de belangrijkste leiderschapsgedragingen die appelleren aan wat de nieuwe generatie wil en nodig heeft om hen aan te trekken en te behouden?
Medewerkers willen weten dat hun werk een doel heeft. Waar staat en gaat de organisatie voor? Als leidinggevende zijn hier de zaken die je dan moet doen.
Medewerkers willen focussen op hun sterke punten. Als leidinggevende zijn hier de zaken die je dan moet doen.
Medewerkers willen geen baas, maar een coach die om hen geeft en wilt dat ze succesvol zijn. Weet jij wat voor elk van je medewerkers belangrijk is om hen te helpen en te groeien? Als leidinggevende zijn hier de zaken die je kunt doen.
Jaarlijkse functioneringsgesprekken behoren tot het verleden. Geef medewerkers geregeld goede feedback. Weet jij hoe je dat effectief het beste kan doen? Als leidinggevende kun je het volgende doen.
Medewerkers willen niet alleen datgene doen waar ze goed in zijn. Ze willen zichzelf ook ontwikkelen. Weet jij al je medewerkers uit te dagen, zodat zij zichzelf blijvend willen ontwikkelen? Als leidinggevende kun je dan het volgende doen.
Al deze leiderschapsgedragingen hebben één ding gemeen; ze belichamen compassievol coachend leidinggeven dat de waarde, bekwaamheid en verantwoordelijkheid van werknemers bevordert. Compassievol leiderschap versterkt de band tussen medewerker en organisatie en is de sleutel voor het aantrekken en behouden van medewerkers.
Met PCM heb je een prachtig hulpmiddel dat je handvatten geeft om compassievol en coachend leiding te kunnen geven. Om te zorgen dat je bijvoorbeeld met al je medewerkers in verbinding bent en blijft en dat je ontdekt hoe je elk van je medewerkers gericht kan motiveren en in welke werkomgeving ze het beste tot hun recht komen.
Wil je meer weten over de werking van PCM en het gemak dat je ervan hebt in je leven, zowel zakelijk als privé? Neem dan contact op of geef je op voor een training. Ontdek ook de kracht van PCM.