Waarom lukt het me om met de ene klant goed contact te hebben en met de andere in mindere mate of zelfs helemaal niet? Mogelijk vraag je bij jezelf af hoe dat komt. Ligt het aan mij of aan de potentiële klant? Het is gemakkelijk om dan te denken dat het niet aan jou ligt, want je doet het eigenlijk altijd op dezelfde wijze en daarmee heb je al zo vaak succes geboekt. Maar is dat wel zo?

Het niet altijd hebben van een goede klik met de klant is gelegen in het feit dat we allemaal unieke mensen zijn. Elk van hen denkt en communiceert vanuit zijn of haar perceptie. Er zijn klanten die bij voorkeur op een rationele wijze denken en communiceren, een andere doet dit meer vanuit zijn of haar overtuigingen, weer iemand anders meer vanuit zijn of haar gevoel en een ander is weer meer reflectief van aard. Er zijn ook klanten die vooral denken vanuit actie, die snel duidelijkheid willen en gericht zijn op winnen of wat er voor hen te verdienen valt, weer anderen reageren op spontane wijze middels met reacties in de trant van ‘leuk’ of ‘gaaf’ of ‘niks aan’. En zo kunnen we verschillende klanten typeren.

Met de kennis van het Process Communication Model leer je op een effectieve wijze contact te maken met elk type klant. Dit omdat je inzicht hebt welk type communicatieve voorkeurstijl de klant heeft. Door de taal van de klant te spreken vergroot je de kans om echt contact te maken. Dat verhoogt jouw kans op zakelijk succes. En hoe meer succes je in je werk hebt, hoe meer energie je krijgt om met de volgende klant aan de slag te gaan. Door succesvoller te worden ervaar je ook minder negatieve stress als het gaat om het halen van targets.

Wil jij ook succesvoller worden? Meld je dan aan voor het volgen van de salestraining of basisvaardigheidstraining PCM®.

Wil je meer weten of een afspraak maken?

0646852400